Scootertour Prangandaran en op naar Yogyakarta

Rijstvelden java prangandaran scooter tour

Het is alweer vrijdag en de weken schieten voorbij! Zodanig dat ik heb besloten om met een afsluiting van de week op vrijdag te starten. Dit was met mijn lieve collega’s een vaste prik op de vrijdagmiddag en het leek me een goede om nu weer op te pakken. Even terugblikken op de afgelopen week dus!

Vorige week kwamen we aan in Java en afgelopen weekend waren we in het kleine kustplaatsje Prangandaran. Ik las van te voren dat je hier de mooiste stranden van Java kon vinden, ook las ik dat dit meer zegt over Java dan over dit strand. En inderdaad, er is een strand, maar erg mooi is het niet. Het dorpje zelf stelt ook niet veel voor en is vooral echt toeristisch. Wij kwamen op zaterdag aan en dan puilt het dorpje uit van de Indonesische toeristen, veel grote families dus. Via een blogje had ik een contactpersoon gevonden voor een tour naar de Green Valley en Green Canyon, zeker deze laatste is waarom de meeste reizigers Prangandaran bezoeken. Een paar keer heen en weer appen, en het is geregeld. De dag erna gaan wij op scootertour met Dindin.

Dindin staat op zondagochtend om 09.00 uur bij ons hotel klaar met een scooter. We halen onderweg nog wat toeristen op, totdat we een respectabel clubje hebben van ongeveer 15 man. En dat allemaal met z’n tweeën op een scooter. We rijden door landweggetjes langs kleine dorpjes, stoppen bij een authentieke poppenmaker, rijden tussen de rijstvelden door en later weer langs kleine dorpjes. Tot onze eerste echte stop, de Green Valley. We parkeren de scooter en splitsen op in twee groepjes. Wij zitten in de eerste groep en eerst maken we een wandeling van 20 minuten door de jungle naar het begin van de rivier. Bij de rivier aangekomen blijkt dat wij veruit de enige zijn! Hier begint onze tocht. Kleding en slippers worden in plastic zakken gedaan en wij duiken de rivier in. Direct hebben we de eerste sprong van een rots te pakken, deze is slechts 3 meter en er zullen nog veel volgen. We volgend Dindin de rivier door, veel zwemmen, klauteren en springen. Super gaaf om op deze manier de omgeving te zien! We zijn de enige in de rivier, je hoort alleen het water ruizen en veel vogels. Het kan zo op een meditatiebandje! Halverwege moeten we een stukje omlopen, we komen een grot tegen en het is niet verantwoord om daar doorheen te gaan. Vanaf dit punt wordt het wat drukker en zien we meer toeristen, veel zwemvestjes ook vooral. Maar hier kan je wel aan een touw de rivier in slingeren, het kind in ons staat natuurlijk te springen! Na nog wat springen en zwemmen komen we aan het einde van de rivier en terug bij ons startpunt. Hier krijgen we een traditionele Javaanse lunch.

Dan is het tijd voor deel 2 van de tour, na een klein uurtje op de scooter komen we aan bij de Green Canyon, Cukang Taneuh. Hier stappen we in een bootje en worden we naar de canyon gebracht. Weer klimmen we over de rotsen en springen het water in, inmiddels zijn we volleerd rotsklauteraar. De Green Canyon is prachtig, we zwemmen in het water tussen de rotswanden door die meters hoog zijn. We zwemmen een behoorlijk stuk de canyon in, tegen de stroom in en klimmen over rotsen. We eindigen bij een hoge rots, waar je weer vanaf kan springen en ik moet even slikken maar laat me niet kennen. Ik heb wel wat overwonnen vandaag met al dat gespring;) Dan vervolgen we onze weg weer terug naar de boot. Helemaal aan het einde is nog een 7 meter jump, deze sla ik wel over, natuurlijk staat Jeff alweer vooraan om er vanaf te mogen springen!

We rijden nog een uurtje naar huis en komen uitgeblust thuis aan. Lang verhaal over enkel maar een tour, maar dit was wel een hele toffe tour!

De dag erna, het is maandag inmiddels, vertrekken we naar Yogyakarta. We nemen we een taxi van Prangandaran naar Sidareja, waar onze trein gaat. Na 3,5 uur treinen komen we aan in Yogyakarta. We merken direct dat het aantal backpackers hier behoorlijk hoger ligt dan in de andere delen van Java. En niet alleen backpackers, maar overal kom je Nederlanders tegen. Reislustig volkje zijn we toch!

We blijven een week in Yogyakarta. Dit is voornamelijk omdat we wel even klaar zijn met het in- en uitgepak steeds en het wel lekker is om wat langer op een plek te blijven.

En we hebben een goede plek daarvoor uitgezocht, want Yogyakarta is ook echt een leuke stad! We verblijven in het leuk(st)e (zelf benoemd) wijkje van de stad, rondom Jl. Prawirotaman. Ik zeg alleen maar leuke koffietentjes, restaurantjes en barretjes. Je kunt me niet gelukkiger maken!

Ondanks dat Yogyakarta een grote stad is, vind ik dat je dit niet merkt. Ik vind het, zeker vergeleken met andere steden die we gezien hebben, best rustig en overzichtelijk. Niet vreselijk druk of chaotisch en iedereen is even vriendelijk. Terwijl ik dit schrijf zitten we op onze inmiddels vaste werkplek, Move On, een leuk koffiebarretje met specialty coffee en lekkere sapjes. Daarbij hebben ze Bintang op tap, dus voor de vrijdagmiddagborrel kunnen we zo blijven hangen!

Fijn weekend allemaal!

Liefs vanuit de Wildernis!