Laatste dagen in Sumatra

dive gapang beach pulau weh

Sumatra zit er alweer bijna op voor ons!

Na ons jungle-avontuur zijn we nog 3 nachten in het gezellige Bukit Lawang gebleven. Daarna was het tijd om aan onze reis naar Pulau Weh, het paradijselijke eilandje ten noorden van Sumatra, te beginnen.

Op onze laatste avond in Bukit Lawang wordt Kathy, die jarig is, toegezongen om 12 uur ’s nachts! De volgende dag gaan we eerst met de taxi naar Medan, hier overnachten we in de buurt van het vliegveld. De dag erna gaat namelijk om 7.45 uur onze vlucht naar Banda Atjeh. Aangekomen op Banda Atjeh nemen we een Grab taxi naar de haven en daar wachten we nog 2 uur op de slow boat die ons in 1,5 uur naar Pulau Weh brengt. De laatste bestemming van Sumatra en de laatste stop voor Kathy voor haar vakantie.

Banda Atjeh en Pulau Weh vallen onder de Sharia wetgeving en daarom wordt ons verzocht tijdens het wachten in de haven van Banda Atjeh om onze benen te bedekken. Op Pulau Weh zijn ze wat schappelijker ten aanzien van toeristen en hier hoef je niet bedekt over straat te gaan. Daarbij is het zelfs mogelijk om bij sommige tentjes een biertje drinken.

Op onze 3e dag op Pulau Weh is het tijd ons verjaardagscadeau voor Kathy, we gaan duiken!!! Zelf vind ik het denk ik nog het allerspannendst;) Na het uitzoeken van onze duik-gear, gaan we een leslokaaltje in en krijgen we een spoedcursus ‘onder water ademen en vergeet niet te klaren’, een korte test en dan mogen we het water in! In het ondiepe deel in de zee moeten we nog wat oefeningen doen en dan mogen we afdalen naar 5 meter. Hier doen we nog wat oefeningen en als onze instructrice het goed genoeg vindt, mogen we door! Let the fun part begin! Al met al zijn we een goed uur onder water, maken kennis met wat visjes en zien veel koraal. Zelf ben ik voornamelijk druk met blijven ademhalen. Niet te diep inademen, want dan schiet ik weer naar boven en zorgen dat ik niet vergeet om te klaren. Al met al hebben we het, voor mijn gevoel, vrij snel onder de knie. Onze instructrice is in ieder geval blij, dus dan doen we het goed denk ik!

Na ongeveer anderhalf uur komen we weer boven water. Super tof was dit! Ik heb een nieuwe hobby!! En Kathy vond haar cadeau gelukkig ook super leuk! 🙂

Vandaag doen we het rustig aan, zwemmen, strand, een verdwaalde kokosnoot en er moet ook gewerkt worden. Morgen reizen we door terug naar Banda Atjeh en vanuit daar vliegt Kathy weer terug naar Nederland en wij gaan door naar Bali/Nusa Penida! Maar eerst gaan we op zoek naar een live band vanavond, volgens de geruchten komt die op de plek waar ze ook de lekkerste tiramisu van het eiland hebben! Dus als je ons zoekt..

Liefs vanuit de Wildernis!