Get lost in Pai, check!

pai

Deze week maakten we een uitstapje naar hippie-enclave Pai!

Zaterdag reden we berg opwaarts naar Wat Prahat Doi Suthep, de bekenste tempel in Chiang Mai en de meest heilige tempel van Noord-Thailand. Zaterdag avond bezochten we nog een Muay Thai wedstrijd, we zijn inmiddels kenners. 😉 Mijn ogen branden nog steeds van de tijgerbalsem die in de lucht hangt!

Zondag bleek onze geluksdag en heeft het de hele dag aaneengesloten geregend in Chiang Mai. Met enige zorg voor de dag erna, want dan zouden we naar Pai rijden, pakten we onze spullen.

De volgende dag stonden we klaar, regenhoes om de backpack en de poncho’s binnen handbereik. Gelukkig bleek het die ochtend droog. We huurden nog een extra scooter, want 2 personen, 2 backpacks en een rugtas op een scooter wordt misschien net wat gek. En begonnen met goede moed aan de tocht. De weg van Chiang Mai naar Pai, route 1095, staat bekend als de weg met de 762 bochten en is 130 km. Het is een lange tocht, maar wel een super mooie tocht. Dwars door de bergen. We hebben er 4,5 uur over gedaan, met een koffiestop, een lunch stop en nog een hele korte stop om de poncho’s aan te trekken. Helaas hebben we niet droog de overtocht kunnen maken en een beste bui regen gehad. Onderweg was het rustig, wel werd het door de regen glad en dit kon je merken. Onderweg zagen we 2 ongelukken. Een was een pick-up die de weg over gestoken was en in de vangrail hing, de ander was een botsing met 3 auto’s. Zonder kleerscheuren (klop het maar af, want we moeten ook nog terug) kwamen wij gelukkig aan in Pai.

En Pai is fantastisch! Het is eigenlijk een klein hippie dorpje waar een hele fijne relaxte sfeer hangt. Het stikt er van de backpackers en dan vooral het type dat dreadlocks heeft en hele dagen op blote voeten loopt. Daarnaast is de omgeving van Pai zo ontzettend mooi, dat je af en toe het idee hebt dat je naar een schilderijtje aan het kijken bent. Uitgestrekte rijstvelden, een blauwe lucht en de bergen op de achtergrond. Watervallen, warm waterbronnen en ravijnen, Pai heeft alles.

Op de dag dat we in Pai aankwamen werd die avond het einde van het regenseizoen gevierd. Maar weer bleek dat met moeder natuur niet valt te sollen, tot nu toe hebben we namelijk elke dag flink nog wat regen gehad. Gelukkig valt deze meestal in de middag of avond, dus konden we in de ochtenden wel wat van de omgeving zien.

Woensdag gingen we dan ook bijtijds op pad, op naar Pai Canyon. Door erosie zijn er steile kliffen ontstaan en is een soort ravijn gevormd. Er zijn smalle paadjes waar je over kunt wandelen met diepe afgronden aan weerszijden.

Maar als je deze weet te trotseren is het er wel super mooi!

Donderdag bezochten we de grote witte Boeddha, die over Pai uitkijkt. Daarna reden we door naar de Pambok Waterval en de Bamboe brug over de rijstvelden.

Vanochtend reden we naar de Sai Ngom Hot Springs, de warm waterbronnen in het noorden van Pai, om te zwemmen in deze natuurlijke infinity pool. Inmiddels heb ik honderden foto’s op mijn telefoon staan en blijft mijn telefoon klagen dat de opslag vol is, want ik krijg geen genoeg van deze groene omgeving!

’s Avonds zijn er voldoende barretjes waar we ons vermaken. Er zijn tal van restaurantjes en Pai heeft een walking street. Dat hebben we inmiddels vaker gezien in Thailand, maar deze in Pai is wel de leukste! De hoofdstraat wordt afgesloten voor auto’s en overal staan kraampjes met super lekker eten.

Vandaag is onze laatste volle dag in Pai, morgen rijden we terug naar Chiang Mai. Helaas, want iets in mij zegt is dat ik me prima nog even had kunnen vermaken in Pai 😉