Van Laos naar Cambodja en reünie mt vriendinnen in Siem Reap!

sunrise angkor wat

Voor de oplettende lezer, mijn afsluiting van vorige week plaatste ik pas een paar dagen geleden. Daarom schrok ik ervan dat het alweer vrijdag was, maar zo gaat dat zo vaak de laatste tijd! Vorige week kwamen we aan in Laos, momenteel zijn we al weer een paar dagen in Cambodja. Waar Laos bij tijd en wijle lekker koel was, vooral in de ochtend, is Cambodja heet! We tikken hier de 35 graden aan ’s middags. Tot zover het koele seizoen in Cambodja 😉

Afgelopen zondag liepen we 10 kilometer (op slippers, ja we leren het niet!) door Vientiane, de hoofdstad van Laos. We bezochten het Patuxai, de Arc de Triomphe van Vientiane en een aantal tempels. Op maandag vlogen we alweer door naar Siem Reap, Cambodja. Maar niet voordat we een 4 uur durende overstap hadden op het inspirerende vliegveld van Pakse. Toch ging de tijd sneller dan gedacht, met een best prima kop koffie en een behoorlijke wifi (nog zo’n voordeel van ons huidige bestaan als Digital Nomads).

Maandag eind van de middag waren we in Siem Reap. Die avond spraken we af met Marjolein en Yara, die op vakantie zijn in Cambodja en zo konden we als vanouds een biertje samen drinken en na 5 maanden eindelijk eens goed bijkletsen! Ietsjes brak werden we dan ook de dag erna wakker, zoals ik zei: als vanouds!;)

Siem Reap bezoek je voornamelijk voor de tempels van Angkor. Het stadje heeft goed geanticipeerd op het toerisme, Angkor trekt jaarlijks 2,5 miljoen toeristen. Er zijn voldoende restaurantjes en bars, allemaal te vinden in en rondom Pub Street. Pub Street zelf is een beetje schreeuwerig, maar de sfeer is gemoedelijk. Gooi daar nog een ‘heel de avond durende’ happy hour met een biertje voor 50 cent en je zit goed. Daarbij zijn er, als je iets verder loopt, schattige straatjes met leuke restaurants te vinden waar je ook nog eens echt lekker kan eten!

Op woensdag bezochten we Angkor Wat voor de zonsopgang. Om half 5 (HALF 5!) ging de wekker en een klein half uurtje later zaten we in de tuk tuk naar Angkor Wat. Via mijn speurwerk op achtduizend blogjes kwam ik erachter dat, mocht je niet tussen de Chinezen willen staan en door de selfiesticks Angkor Wat niet meer kunnen zien, je bij de rechter vijver moest staan. Dus wij daar staan en wachten op de zon. Net toen ik dacht dat het alleen nog maar gewoon licht zou worden en me afvroeg waarom ik zo vroeg die wekker had gezet begon het. Het spektakel waar ik over gelezen had. Een oranje gloed valt over Angkor Wat heen en heel de lucht kleurt oranje en roze. Ik wil niet zoetsappig klinken maar ik vond het echt een magisch moment! Dit geheel duurde denk ik anderhalve minuut, maar maakte wel die vroege wekker goed!

Na de zonsopgang bezochten we Angkor Wat van binnen en deden we daarna 4 andere tempels van Angkor aan. Het meeste indruk op mij maakte was de tempel Ta Prohm, bekend uit de film Tomb Raider. De natuur heeft deze tempel letterlijk overgenomen.

Donderdag was onze laatste dag in Siem Reap, we besloten om naar een floating village, Kampung Phluk, te gaan. Dit is een dorp op palen, waar in het regenseizoen de straten onderlopen en het hele dorp dus lijkt te drijven. Wat hier vooral in het oog sprong was de op en top armoede waar deze mensen in leven. Daarnaast leven deze mensen compleet afgesloten van de bewoonde wereld, het dorp is enkel per boot te bereiken. Wat je ook direct merkt is dat de mensen slim genoeg zijn om toerisme te zien als inkomen.

De scams waar ik vooraf over gelezen had zie je direct terug in dit dorpje. Zodra we in het dorp komen stappen er direct kinderen en vrouwen op je af om dingen als schoolboeken en potloden te verkopen voor de kinderen. Het schijnt dat deze boeken direct terug worden gebracht naar de winkel en het geld gaat naar de criminele organisaties die de kinderen op pad sturen. In hoeverre dit echt ook gebeurde in Kampung Phluk weet ik niet, maar het blijft wel in je hoofd hangen.

kampung phluk kinderen

Dat was Siem Reap. Vanochtend stapten we in de bus, om 6 uur later aan te komen in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja. We bestellen nog een laatste koffie en dan klappen we de laptops dicht. Het tijd voor de vrijdagmiddagborrel!

Liefs vanuit de Wildernis,

Xx Maris

Eén antwoord op “Van Laos naar Cambodja en reünie mt vriendinnen in Siem Reap!”