De overweldigende hitte in Phnom Penh en afkoelen op Koh Rong

beach koh rong

Na een ruime maand alleen maar in steden geweest te zijn (I know, zwaar leven), riep het eiland-leven ons! En extra lekker is het daarom ook om weer fijn op een eiland te zijn.

Afgelopen weekend verlieten we Siem Reap en reisden we per bus naar Phnom Penh. En 6 uur in de bus ging nog nooit zo snel, we hadden een disco bus, met extra ruime stoelen, wifi/stroom en een stewardess. Een stewardess, in de bus! Dus redelijk prima komen we aan in Phnom Penh, de hoofdstad van Cambodja.

Phnom Penh is niet perse een hele leuke stad. Het is er druk en vies, maar we bezoeken deze stad ook niet voor de gezelligheid. We gaan voornamelijk voor de interessante historie. We bezoeken dan ook het Tol Slueng Genocide Museum, ook wel de oude martelgevangenis of Security Center 21 (S21) genoemd. Ja niet echt gezellig dus. Wel heel interessant en heftig, zeker als je bedenkt dat alle gebeurtenissen hier slechts 40 jaar geleden zich afspeelden.

Na het genocide museum gingen we door naar, in dezelfde categorie, de killing fields. Ik hou de foto’s bewust even wat ‘neutraler’, omdat de foto’s van binnen best heftig zijn. Ik vond dat voor deze blog toch iets minder gepast.

Na deze heftige kant van de stad/land gezien te hebben, gingen we een dag later op zoek naar de mooie en bijzondere plekken van de stad. We kwamen onder andere door Lakeside, wat ooit het bruisende deel van de stad was. Alles kon en mocht in Lakeside, tot de overheid er genoeg van kreeg. Aan de populariteit kwam een abrupt einde in 2010, toen (in het kader van ontwikkeling) de wijk met de grond gelijk gemaakt zou worden en het meer opgevuld.

Door een initiatief van twee vrouwen die Lakeside tot een artistieke buurt wilde maken, zijn de muren van de wijk inmiddels ingekleurd met grafitti.

Na een paar dagen Phnom Penh had ik het volledig gehad met de hitte die in de stad blijft hangen. Het was warm, broeierig en nergens een beetje verkoeling te krijgen. Extra blij was ik dus toen we op dinsdag in de bus zaten onderweg naar Koh Rong. Na 5 uur in een minivan, een uurtje wachten en nog 3 kwartier op de boot waren we er dan! Koh Rong!

Koh Rong en Koh Rong Samloem zijn de twee bekendste eilanden van Cambodja. Koh Rong wordt, hoorden we een paar dagen geleden, het party-eiland genoemd. Koh Rong Samloem is het kleinere en rustigere eiland. Even was ik bang dat ik op een 2e Gili Trawangan terecht zou komen, maar dat lijkt gelukkig mee te vallen. 😉

Er zijn een aantal barretjes aan het strand en eens per week is er een feest op een nabijgelegen strand wat tot zonsopgang doorgaat. Daarbij is er ook 2 keer per week een kroegentocht langs de barretjes, dus ik snap de term party-eiland. Toch is er ook voldoende rust te vinden, zijn de stranden wit, het water helder en kun je prima de dag doorkomen met een een boekje en een hangmat. Wat mij betreft een prima mix!

Dat gezegd hebbende, we komen net van een heerlijk middagje strand en met het zand nog tussen onze tenen gaan we vanavond eens een kijkje nemen bij de kroegentocht! Balance is key! 😉

Liefs vanuit de Wildernis,

Xx Maris

3 Antwoorden op “De overweldigende hitte in Phnom Penh en afkoelen op Koh Rong”

1. Weer wat geleerd over Cambodja
    Gave foto’s!! En dat eiland ziet er heel vervelend uit!
    Lekker bijkomen van de drukke steden!

2. Dikke kus voor jullie!

3. Maris in de Wildernis! Was leuk jullie gezien te hebben in dit mooie land en super leuk om jullie ervaringen te lezen! Wij gaan vandaag weer naar ons koude kikkerlandje! Dikke zoen voor jullie