Laatste dagen Cambodja: Koh Rong en Kampot

monks bokor hill

Black friday! Dus terwijl in de wereld de koopgekte toeslaat, zitten wij in het rustige Kampot waar de tijd stil lijkt te staan. Begin van de week waren we experts in het nietsdoen, gisteren zaten we alweer stof happend op een scooter naar 1.000 meter hoogte.

First things first. Vorige week vrijdag sloot ik af met de melding dat wij naar de kroegentocht gingen. En zo gezegd, zo gedaan. Samen met ruim 20 andere gekken, allemaal hetzelfde hemmetje aan en een nummer op je arm geschreven de kroegen langs. Ja, je ziet er belachelijk uit, maar dat is allemaal onderdeel van de sfeer! Beer flip in de ene bar, beer pong in de andere en gratis shotjes. Ja het was gezellig! 😉

De dag erna stonden we belachelijk vroeg op, zeker met die kroegentocht van de vorige avond in het achterhoofd, en meldden we ons voor de boottocht van Adventure Adam om 08.00 uur. Even een ontbijtje en iets later zitten we op de boot. De eerste stop is Small Island, om te snorkelen. Nu was de kwaliteit van het koraal en de (missende) hoeveelheid vis niet om over naar huis te schrijven, dus dat doe ik dan ook maar niet. De 2e stop was midden op de zee om te gaan lijnvissen, ja echt. Het blijkt dat ik geen talent hiervoor heb, Jeff daarentegen heeft nog wel een vis gevangen!

We varen verder en maken een stop bij een van de local villages van het eiland, Preak Sway Village. We lopen rond in het dorpje en ontmoeten een aantal bewoners. Een bewoner die ons zal bijblijven is de man die rondliep met een flesje rijstwijn en er duidelijk al wat teveel van op had! Hij maakte grapjes, wilde op de foto en deed dansjes, even later viel hij in slaap in de pagoda. De les hieruit was dan ook, drink rijstwijn in plaats van bier, dit werkt veel beter! 😉

Daarna was het (eindelijk, honger!!) tijd voor lunch. De pas gevangen visjes waren inmiddels gebakken en we stopten op Lonely Beach voor de lunch. Inmiddels was het een uur of 4 en moesten we haasten om op tijd voor de zonsondergang op het volgende strand te zijn. Dit is ook niet gelukt, maar we keken de zonsondergang vanaf de boot op het water. Ook niet mis. 🙂 Toen de zon onder was en het donker werd, kwamen we op de plek waar we konden zwemmen met lichtgevend plankton!

De dagen hierna hebben we vooral zo min mogelijk gedaan. Afgezien van werken, een boekje lezen, beetje zwemmen, eten en drinken is er niet veel gebeurd. Maar he, het is toch ook een beetje vakantie!;)

Op woensdag kwam er een einde aan onze mini-vakantie en pakten we de boot naar het vaste land om vanuit daar met een bus naar Kampot te reizen. De ellende, want de bus was overboekt. Gelukkig hadden wij nog wel een plekje, al was dit op de achterbank naast alle bagage. Het was een knusse (lees krap, warm en plakkerige) rit.

En nu in Kampot dus, zoals ik zei een rustig en slaperig dorpje. Alles gaat hier lekker op zijn elfendertigste. Er zijn voldoende restaurantjes en barretjes, dus ik blij. Daarbij kunnen we weer op een scooter de omgeving verkennen, dus Jeff blij! Gisteren hebben we 80 km gereden op de scooter naar Bokor Hill, via een leuke slingerweg de berg op. Het was vrij druk in het ‘stadje’, gezien het een feestdag is en veel lokalen vrij zijn. Dus om de paar meter zie je een picknick langs de kant van de weg.

Vandaag zijn we naar een peperplantage gegaan om meer te weten te komen over de befaamde Kampot Peper. Zo vonden we onszelf vanochtend tegen half 12 ineens pepers aan het proeven!

Na een rondleiding over de plantage reden we verder naar de badplaats Kep. De feestdag duurt hier kennelijk het hele weekend en bij aankomst bleek dat Kep de place to be is om deze dag door te brengen. Wat een drukte! O-ver-al mensen! We wandelen snel even over de ‘crab-market’, inderdaad waar ze dus krab verkopen. Daarna vluchten we de drukte uit en zoeken we snel de rust weer op in Kampot.

En dat was Cambodja voor ons. Morgen zijn we alweer vroeg op weg en ruilen we Cambodja in voor Vietnam. De eerst stop daar: Phu Quoc, want waar beter te beginnen als op een tropisch eiland.

Groeten vanuit de Wildernis!

Xx Maris

2 Antwoorden op “Laatste dagen Cambodja: Koh Rong en Kampot”

1. En en? Krab gegeten? Mar en ik vonden het, ondanks dat ik nog amper ooit eet, verukkelukkkkkkk ik Kep! Met de kampot pepers!

1. Geen krab gegeten, het was suuuuper druk namelijk! Later we krab cakejes gegeten, telt dat ook? 😉