Kerst in Vietnam

Week 51 van 2018!! Het is week 51 en komende week is het gewoon al kerst! Vietnam is lekker in de kerstsferen, dus we houden ons eigen winter wonderland. Deze week met iets minder regen gelukkig en de afgelopen paar dagen laat zelfs de zon zich weer eens zien.

Vorige week schreef ik mijn reisupdate vanuit het koude Phong Nha en een dag later zaten we alweer op de motor voor de trip naar het noorden. Met een tussenstop in het (not so) bruisende Vinh, reden we naar Ninh Binh. Of beter gezegd Tam Coc, wat er net onder ligt. Dit was nog voordat de zon zich liet zien en daarom behoorlijk fris. We checkten in bij Nguyen Shack, wat super leuke hutjes heeft aan het meer. Super leuk ja, in de zomer. Het hutje was namelijk van bamboe gemaakt en hoewel dat rete-schattig eruit ziet, is het verre van winddicht.

Na een uurtje besloten we dan ook het bedrag voor de overnachting als verlies te nemen en naar de eerste beste accommodatie te gaan met muren. En een airco met heater functie, als dat even kan. Gelukkig is dat in Tam Coc nauwelijks een uitdaging. Een half uur later checkten we in bij een guesthouse in het centrum.

De dag erna besloten we om de befaamde boottocht te doen door Tam Coc. Dit is de populairste attractie van Ninh Binh en dat merk je ook aan de mensen. Wij waren vroeg, dus het was gelukkig rustig, maar op de terugweg kregen ook wij te maken met de agressieve verkoop van de floating-marktvrouwen. Daarbij zagen we ook een aantal mensen met een polaroid camera die foto’s maken en daarna de toeristen ‘verplichten’ om de foto te kopen, deze konden wij gelukkig ontwijken. Als laatste begon onze eigen boot-dame vrij dwingend om een tip te vragen toen we op 3/4 van de tour waren.

Afgezien van dat, was de boottocht zelf schitterend. Je vaart in alle stilte en rust over de rivier, onder grotten door tussen de gigantische rotsen. Helaas waren we niet in het goede seizoen en waren de rijstvelden leeg, maar alsnog is de omgeving prachtig. Zelfs de zon begon zich te laten zien, wat ook een welkome verrassing was!

Na Tam Coc reden we door naar Hanoi, de laatste 95 km van de grande tour door Vietnam! Het zonnetje scheen en zonder kleerscheuren kwamen we door het drukke verkeer van Hanoi heen. De motorrit van 2000 km zit erop, mama kan weer rustig slapen. 😉 We parkeren de motor en gaan met de bus naar Halong Bay. De pick-up zit bij onze cruise in en ik heb het stiekem wel een klein beetje gehad op die motor.

Dan de volgende stop: Ha Long Bay. We gaan cruisen! Na een lange rit komen we in de haven een en stappen we op de boot, dit wordt ons huis de komende 3 dagen. Ha Long Bay bestaat uit zo’n 2000 rotsen die her en der uit de zee steken en daarom is de beste manier om dit te verkennen per boot. De boot brengt ons Ha Long Bay in en de eerste stop die we hebben is de Surprising Cave. Een gigantische grot en bovenal ontzettend druk! De volgende stop is TiTop eiland, waar bovenop zich een uitkijkpunt bevindt. En weer, zo ontzettend druk! Dit is niet direct wat ik verwacht had, ik dacht lekker rustig cruisen door de baai. Ha Long Bay is misschien wel het meest toeristische deel van Vietnam, dus op zich was de drukte te verwachten. Toch overviel de drukte me hier.

De dag erna zitten we om 7.00 uur aan het ontbijt en daarna worden we in een kleinere boot gezet. We bezoeken nog een grot, inmiddels zijn we ongewild grot-experts aan het worden. Deze is een stuk rustiger, het grootste deel lopen we alleen en als je door de grot heenloopt kom je bij een prachtig stil meer uit. Daarna kajakken, het zonnetje laat zich weer even zien en we dobberen rustig door de baai.

Na 2 nachten en 3 dagen op de boot zijn we blij dat we weer aan land mogen. Voornamelijk om zelf weer te bepalen wanneer we eten en wat we doen die dag. Dus nu Hanoi. Vandaag is onze eerste volle dag in de stad en we zijn deze gestart met een dagje lekker werken! We hebben een prima koffietentje/lunchplek uitgezocht, laptop open en gaan. We hebben en nemen ook vooral even de tijd, na al het gereis van de afgelopen maand gaan we voorlopig geen kant op.

Gelukkig hebben we gisteren besloten dat we Hanoi wel leuk vinden, komt dat even goed uit! 🙂

Fijne kerstdagen en natuurlijk veel liefs vanuit de Wildernis!